/  18.11.2020 10:05:07  /  > 5 min

Turvallista ja sujuvaa maksamista verkkokaupassa

Vastaamon tietomurto nosti tietoturvan tapetille – ja hyvä niin. Aiheellisesti myös maksamisen turvallisuus on otettu mukaan tähän keskusteluun. Monet pelkäävät henkilötietojen väärinkäyttöä ja omaehtoisia luottokieltoja on tehty sankoin joukoin.

Turvallista ja sujuvaa maksamista verkkokaupassa

Uhrin asema on tukala

Jotta tietomurtojen vakavuutta voi ymmärtää, on asetuttava uhrin asemaan. Tyypillisesti petoksilla pyritään hankkimaan uhrin nimissä joko vakuudettomia luottoja tai ostamaan luotolla sellaisia hyödykkeitä, jotka on helppo muuttaa rahaksi.

Rikolliset tilaavat uhrin nimissä läppäreitä, puhelimia, pelikonsoleita ja televisioita. Nämä myydään Facebookin kirppisryhmissä tai verkon P2P-myyntialustoilla. Pahimmassa tapauksessa huijaus jatkuu myös näissä kanavissa – moni menettää rahansa ja yhdelle ”onnekkaalle” päätyy varastettua tavaraa.

Uhri joutuu selvittelemään asiaa moneen suuntaan. Pahimmillaan petostapaukset voivat aiheuttaa jopa aiheettomia maksuhäiriömerkintöjä. Tämä evää uhrilta monta arkista asiaa aina asuntolainan saannista puhelinliittymän avaukseen ja sujuvaan verkko-ostamiseen. Tilalle hiipivät unettomat yöt ja jatkuva huoli.

Kauppiaiden riesa

Kauppiaalle petosriski voi aiheuttaa rahan, tavaran ja maineen menetyksen. Lisäksi asian selvittelyyn tuhlautuu arvokasta aikaa kaikilta osapuolilta.

Monet kauppiaat voivat elää eräänlaista Ruususen unta petosten suhteen. Jos käytössä on vahva tunnistautuminen verkkomaksuissa, eivätkä kauppiaan myymät tuotteet ole kalliita ja helposti eteenpäin myytäviä.

Toisille petosyritykset ovat jatkuvana riesana. Moni ostoskori keskeytyy, kun tilausta yritetään tehdä varastetulla tai skimmatulla luottokortilla.

Laskulla on edelleen turvallista ostaa ja myydä

Petoksia vastaan kuitenkin taistellaan aktiivisesti. Jos petos pääsee tapahtumaan, asia selvitetään viranomaisten kanssa. Useimmiten tilanne ei kuitenkaan pääse tähän asti, sillä ehkäiseviä toimenpiteitä on laajalti käytössä.

Lasku on suosittu maksutapa osin juuri helppoutensa takia. Huolista huolimatta nykymuotoiselle laskulle on jatkossakin kysyntää niin kauppiaiden kuin kuluttajien taholta. Vastoin yleistä harhaluuloa, ei pelkkä hetu kuitenkaan vielä riitä laskulla ostamiseen.

Meillä luotottajilla on laaja valikoima työkaluja, joilla petoksia vastaan taistellaan. Teknisten tekijöiden lisäksi osaava henkilökunta ja luotottamisen käytännöt auttavat ehkäisemään rikollisuutta.

Teknologia apuna

Maksutapahtuman taustalla tarkistetaan lukuisten datapisteiden täsmääminen ja mikäli epäilys herää, maksu jää selvitystilaan. Tapahtuma tarkistetaan automaattisesti sekä osaavan petosten ehkäisyyn erikoistuneen tiimin toimesta.

Kuten korttiyhtiöillä, myös luotottajilla sekä maksupalveluntarjoajilla on olemassa automatiikkaa, strategia ja toimintamallit petosten ehkäisyyn. Näitä myös kehitetään jatkuvasti ja jokainen petostapaus edistää sitä, että jatkossa vastaava petos ei onnistu.

Huijareita vastaan taistelu on tiimipeliä

Ihminen on valitettavan usein heikoin lenkki – vastuulliset toimijat panostavat palomuurien ja järjestelmien lisäksi myös työntekijöiden kehittämiseen.

Henkilökunnan kouluttaminen tietoturvan ja petosten ehkäisyn osalta on tärkeää. Kauppiailla onkin mielestäni täysi oikeus jatkossa kysyä alan toimijoilta, kuinka nämä huolehtivat henkilökunnan osaamisesta turvallisuuden osalta.

Vastuullinen luotottaja myös analysoi riskin ja tunnistaa petosten mahdollisuudet jo ennakkoon. Korkeariskisten toimialojen kauppiaille voidaan asettaa tiukempia ehtoja, kuten vakuuksia ja vaatimus vahvan tunnistamisen (SCA) käytöstä.

Vahva tunnistaminen ei tapa konversiota

SCA on mahdollista ottaa osaksi laskulla maksamista. Tämä on tehokas keino ehkäistä petoksia ja SCA:n yleistyessä ei tätä enää koeta ylipääsemättömän kömpelönä.

Esimerkiksi maksunvälittäjäkumppaniemme Paytrailin sekä Checkout Finlandin kautta tapahtuvissa maksuissa on kaikki maksutapahtumat tehty vahvasti tunnistettuina. Tästä huolimatta Collectorin lasku on yksi käytetyimmistä maksutavoista ja niin kuluttajien kuin kauppiaiden suosiossa.

Sujuvalle maksamiselle on tarvetta

Vahva tunnistautuminen aina ja kaikkialla joka ikisen maksutapahtuman yhteydessä ei kuitenkaan ole optimaalinen tilanne. On käyttökohteita, jossa turvallisuudesta toki huolehditaan, mutta maksamisen tulee olla saumaton osa sujuvaa käyttökokemusta.

Esimerkiksi tankkausmaksu korttiautomaatin sijasta sovelluksessa: käyttäjä on rekisteröitynyt palveluun ja todennettu monella keinolla oikeaksi henkilöksi. Harva tankkaus menee alle PSD2:n 30 EUR rajan, jolloin SCA:ta ei vaadita korttimaksamisessa. Maksamisesta tulee kömpelöä, kun jokainen rutiininomainen maksu tulee vahvistaa.

Tilanteen pelastaa koontilasku. Yksittäinen tankkaus sujahtaa näppärästi koontilaskulle ilman ylimääräisiä vaiheita. Samalla kuluttajalle tarjotaan maksuaikaa sekä mahdollisuutta maksaa lasku pienemmissä erissä tilanteen vaatiessa.

Asiantuntijat kauppiaiden apuna

Tietoturvan ja petosten ehkäisyn kanssa ei tarvitse olla yksin. Alan toimijat tukevat kauppiaita jatkuvasti ja asiantuntijat ovat puhelinsoiton päässä.

Suomen johtava maksamisen ratkaisuihin erikoistunut IT-talo Qvik järjesti viime perjantaina webinaarin laskulla maksamisen turvallisuudesta. Paikalla oli luotottajien lisäksi huippuluokan tietoturvaosaamista. Suosittelen lämpimästi webinaaritallenteen katsomista sekä tutustumaan Qvikin vinkkeihin turvallisesta maksamisesta!

Ota yhteyttä asiantuntijoihimme.

Kommentit

Yritysblogi

Tilaa yritysblogi