/  5.10.2020 10:14:08  /  > 5 min

Lasku kannattaa - kaikille!

Monelle suomalaiselle lasku voi tuntua tutulle ja turvalliselle, jopa vanhalle tavalle maksaa. Maailmalla tilanne on kuitenkin erilainen.

Lasku kannattaa - kaikille!

Hyötyä kaikille osapuolille

Maksutapojen hajaantumiselle ja erityisesti luoton lisääntymiselle löytyy useita syitä, mutta palataan näihin hieman tuonnempana. Mille tahansa kuluttamiseen liittyvälle ilmiölle on kuitenkin aina yksi selkeä syy: joku hyötyy.

Luotolliset maksutavat hyödyttävät suoraan niin kauppiaita kuin kuluttajia, sekä välillisesti myös laajempaa joukkoa kaupan arvoketjuun osallistuvia yksilöitä sekä yhteisöjä.

Apua arkeen

Harva maksutapa on yhtä monipuolinen, kuin luototettu lasku. Ajatellaan esimerkkinä arkista tilannetta, jossa pyykinpesukone menee rikki. Ainakin meidän perheessämme kahden pienen lapsen kanssa uuden hankintaa ei voi lykätä.

Sopiva pesukone löytyy kodinkoneliikkeen verkkokaupasta tarjoushintaan. Lähimmästä myymälästä olisi yksi kappale saatavilla ja tilauksen voi maksaa valmiiksi verkossa – tätä tilaisuutta ei voi ohittaa!

Mutta vaikka tarjoushinta on hyvä, on tilillä tässä vaiheessa kuukautta satasta vaille tuo summa. Tilipäivä olisi viikon päästä, mutta haluttua tuotetta ei tuolloin olisi enää saatavilla.

Tilanteen pelastaa lasku: kohtuullisella laskutuslisällä asiakkaalle tarjotaan riittävästi maksuaikaa, jotta tarpeellista hankintaa ei tarvitse lykätä. Tilillä olevia rahoja ei ole tarvetta käyttää nyt, vaan perheen talouteen jää puskuria.

Myyjälle turvallista ja kannattavaa

Verrattuna omaan laskutukseen, ei kauppiaalla ole luottoriskiä. Samalla saadaan laajennettua omaa asiakaskuntaa, kun osamaksulla uskalletaan myydä myös tuntemattomille. Rahoja ei tarvitse odottaa, vaan luotottaja tilittää nämä jo seuraavana päivänä.

Keskiostokset ovat suurempia ja laskua voidaan käyttää myös lisämyynnin tekemiseen, esimerkiksi lisäämällä laskulle alennuskoodi seuraavaa ostoskertaa varten.

Luoton suosiota lisäävät monet tekijät

Maksamis- ja kulutustottumuksiin vaikuttaa useita seikkoja aina kulttuurista teknologian läpimurtoihin, sekä odottamattomiin ”häiriköihin”.

Korona näyttää toimineen katalyyttina verkkokaupan loikalle. Maksutapahtumien volyymit ovat vuodesta toiseen noudatelleet samaa sykliä: kesä on hiljainen ja loppuvuonna on sesonki, kevättalvella hiljenee ja loppukeväästä kasvetaan. Tänä vuonna heinäkuu ei kyykännyt, vaan ylitti viime vuoden sesongin!

Konsensus tuntuu olevan, että kulutuskäyttäytymisen muutos jää pysyväksi. Esimerkiksi ruuan verkkokaupassa lasku ja tilimuotoinen luotto palvelevat niin kuluttajia kuin kauppiaita, lisäten entisestään luotollisten maksutapojen osuutta.

Tapamme kuluttaa on muuttumassa

Nuorempi ikäpolvi on tottunut siihen, että asioita ei tarvitse omistaa, vaan niihin hankitaan käyttöoikeuksia. Tämä heijastuu myös siihen, miten osamaksuihin suhtaudutaan.

Kun levyjä ja leffoja ei hankita, vaan ne kulutetaan Spotifyn ja Netflixin kautta, ovat kuluttajat tottuneet maksamaan kuukausittain näistä palveluista. Tämä ajatusmalli alkaa päteä myös muihin hyödykkeisiin: miksi maksaisin sohvasta tonnin nyt, kun voin maksaa siitä parisataa kuussa vuoden ajan?

Kätevää ja turvallista

Kuluttajansuoja on ollut paljon esillä ja kuluttajat ovat alkaneet tulla tästä tietoisiksi. Samaan aikaan käyttökokemus korostuu ja markkinoilla pärjäävät ne toimijat, jotka tarjoavat sujuvan ostokokemuksen.

PSD2:n myötä vahva tunnistautuminen tulee pakolliseksi kaikessa korttimaksamisessa, mutta laskun osalta tunnistautumista ei ainakaan vielä kaavailla pakolliseksi.

Kun asiakkaille tarjotaan jouheva ostokokemus maksutavalla, joka tarjoaa maksuajan lisäksi kattavan kuluttajansuojan, ollaan oikealla tiellä verkkokaupan menestykseen.

Milloin viimeksi päivitit verkkokauppasi maksuratkaisuja?

Mikäli verkkokauppasi kehityksessä maksaminen on jäänyt paitsioon, nyt Black Fridayn ja joulusesongin alla on tuhannen taalan paikka kääriä hihat. Toimivan laskutusratkaisun avulla saadaan vastattua kuluttajien tarpeisiin ja kauppiaalle aukeaa hyviä mahdollisuuksia lisämyyntiin.

Collector tarjoaa kumppanimme Paytrailin kautta tuhansille suomalaisille kauppiaille mahdollisuuden tarjota asiakkailleen 45 päivän maksuajalla laskua, jonka kuluttaja voi halutessaan jälkikäteen muuttaa osamaksuksi.

Tämä tulee loppuvuoden sesongin aikana olemaan kysytty maksutapa ja kuten sanottu, tänä vuonna nähty muutos verkkokaupassa jää pysyväksi.

Ei unohdeta myöskään lähestyvää Amazonin rantautumista Pohjoismaihin. Kilpailutilanne tulee muuttumaan ja joustavien maksuaikojen tarjoaminen on oiva keino panostaa oman kaupan laatuun. Yksi yleisimmistä syistä ostoskorin hylkäämiseen on mieluisan maksutavan puute – näin ei tarvitse olla!

Me maksamisen ammattilaiset olemme täällä teitä varten. Nyt haastankin kaikki kauppiaat ja yritykset pohtimaan: kuinka haluatte asiakkaidenne jatkossa maksavan?

Kommentit

Yritysblogi

Prenumerera på bloggportal